BLOG PO ZAMKNIĘCIU TOR-U (2020-02-04)

Styczeń 2020

Pamiętam ironiczne wskazanie doświadczonych profesorów, którzy często nie znajdowali studentów i utrzymywali, że należy wykładać nawet dla jednego słuchacza, wszakże nie należy nigdy wykładać do pustej sali, bowiem jest to objaw psychiatryczny.

Nie wiem jaki sens ma pisanie po zamknięciu TOR-u, czy to brzmi jak głos zza grobu i czy ktokolwiek chce czytać o dalszym losie naszych projektów. Przekonam się o tym podejmując staranie i niniejszym odzywam się w nowym roku, życząc czytelnikom i sobie optymizmu w trudnych czasach, w których żyjemy (czy ktokolwiek pamięta „łatwe czasy”?).

Żyje projekt " Liczby doskonałej”. Mój nowy pracodawca Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w osobie pana dyrektora Włodzimierza Niderhausa zaproponował scenariusz pod rozwagę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Telewizji Polskiej. Ta ostatnia ustami wiceprezesa Matyszkowicza wyraziła zainteresowanie i dalej toczy się proces decyzyjny, którego ostateczny rezultat poznamy za parę miesięcy, a zdjęcia mam nadzieję nastąpią w drugiej połowie roku.

Jestem już po rozmowach w gronie współpracowników: Piotra Niemyjskiego, operatora (obecnie w Japonii, gdzie fotografuje już trzeci film fabularny), Joanny Machy, scenografki i Milenii Fiedler, montażystki, której wkład twórczy zaczyna się już od scenariusza. Jestem też w rozmowach z aktorami, ale jeszcze za wcześnie mówić o obsadzie.

Mimo, że gotowa jest już druga wersja scenariusza waham się jeszcze nad stylistyką: z jednej strony chciałbym działać z pełną swobodą i robić film autorski, gdzieś bliżej" Struktury kryształu", a z drugiej strony widzę, że historia ma pewien potencjał komercyjny, sporo zwrotów akcji, a przede wszystkim odniesienie do młodego widza, który chce się uwolnić od presji bogacenia się za wszelką cenę. Bohaterem jest młody matematyk i jego kuzyn z Ameryki, więcej nie zdradzę, bo wiem, że widz lubi zaskoczenie.

Początkowo „Liczba doskonała” miała być filmem międzynarodowym, kręconym na Ukrainie po angielsku (akcja na to w pełni pozwala). Przymierzałem się obsadowo do Scotta Wilsona mego bohatera z "Roku spokojnego słońca," ale on niestety został powołany do wieczności. Sytuacja na Ukrainie zmieniła się na niekorzyść i boję się ryzykować zależności od zupełnie nieznanego producenta, wreszcie mój potencjalny koproducent w Izraelu popadł w finansowe tarapaty i w efekcie mam nadzieję powstanie film czysto polski i może dzięki temu będę miał więcej swobody artystycznej.

Mam za sobą ostatnio wiele festiwali z „Eterem” (już druga w tym roku wyprawa do Indii). Odwiedziłem Białoruś (Listopad) i Wietnam (to z inicjatywy Jacka Bromskiego i Stowarzyszenia Filmowców), a co najważniejsze miałem premierę „Eteru" w Hiszpanii i tam spotkałem się z bardzo żywym odzewem i dobrym zrozumieniem ze strony mediów.

Na koniec wspomnę o niezliczonych podróżach po kraju - tu lista miejscowości jest za długa żeby wymienić wszystkie: od podwarszawskiego Sochaczewa po kujawskie Gniewkowo, w najbliższym czasie Słupsk i Wadowice. I jeszcze wykłady w Katowicach. Jako osiemdziesięciolatek mogę nucić piosenkę z Kabaretu Starszych Panow: "Wesołe jest życie staruszka". Wesołe, mimo wszystko, mimo, że Tor nie istnieje a sam "brand" czyli nazwa firmowa wypracowana przez pól wieku poszła na zmarnowanie. Niemal co dzień dostaję wyrazy współczucia od naszych dawnych partnerów z zagranicy i nie umiem odpowiedzieć na pytanie Cui bono to wszystko się stało.

 




Lista wpisów:


2019-01-29
2018-12-06
2018-08-16
2018-06-19
2018-05-11
2018-03-22
2018-02-16
2018-01-08
2017-11-03
2017-08-18
2017-07-21
2017-05-29
2017-04-18
2017-03-09
2017-01-20
2016-12-30
2016-11-14
2016-10-17
2016-09-22
2016-08-10
2016-07-13
2016-06-02
2016-03-30
2016-03-02
2015-11-27
2015-08-10
2015-06-08
2014-12-30
2014-10-09
2014-07-09
2014-04-25
2014-03-17
2014-01-14
2013-12-24
2013-10-09
2013-08-19
2013-08-01
2013-07-17
2013-07-01
2013-06-10
2013-06-04
2013-05-30
2013-05-17
2013-05-13
2013-05-06
2013-04-29
2013-04-22
Martin Scorsese - MASTERPIECES OF POLISH CINEMA BIP Kultura na Widoku logo MKiDN