
"Anioł w szafie" to film o odpowiedzialności, o obowiązkach wobec siebie i innych. W zwariowanym świecie, w którym żyjemy, trudno udawać, że nie widzi się groźnych zjawisk - w postawach ludzi, w stosunkach międzyludzkich. Więc film o sumieniu. O pamięci, bez której jesteśmy niczym. O strachach i lękach w nas i wokół nas" - mówił przed dziesięciu laty Stanisław Różewicz. Jego "Anioł w szafie", nawiązujący formalnie do o trzy lata wcześniejszej "Kobiety w kapeluszu" jest filmem o nader skąpo zarysowanej fabule, pełnym przemieszanych planów czasowych, długich ujęć, niedopowiedzeń i aluzji. W okresie narastającej w Polsce popularności kina akcji mógł uchodzić za gest intelektualnej przekory wobec nowych mód, gubiących często to, co nadawało filmowi status arcydzieła. Nic dziwnego zatem, że utwór Różewicza przeszedł niemal bez echa - wśród publiczności, bo nie wśród krytyków. Ci dostrzegli w "Aniele w szafie" subtelne nawiązania do wybitnych dokonań światowej literatury i filmu. Pisano o aluzjach do "Upadku" Alberta Camusa, "Powiększenia" Antonioniego i "Blow Out" de Palmy. Różewiczowską filozofię cnoty, jako sprawności użytecznej tylko w relacjach międzyludzkich, wywodzono z personalizmu Mouniera i Maritaina. Część krytyków podkreślała także sugestywny, mroczny klimat filmu. Świat "Anioła w szafie" wypełniony jest przez niepewność i trwogę. Żyjących w nim ludzi trawią niepokoje dotyczące zarówno spraw aktualnych, jak i dawnych, pozornie zapomnianych, latami zagłuszanych gdzieś na dnie sumienia. Zwłaszcza te drugie, nagle i przypadkowo wydobyte z najciemniejszych zakamarków pamięci mogą w ułamku sekundy zachwiać pracowicie konstruowaną wewnętrzną równowagę.
NAGRODY
Nagroda Szefa Kinematografii za 1987 rok w dziedzinie filmu fabularnego dla twórców filmu
Brązowe Lwy Gdańskie za zdjęcia dla Jerzego Wójcika na XII FPFF w Gdańsku-Gdyni
MUZYKA
JERZY SATANOWSKI
OBSADA
GRAŻYNA BARSZCZEWSKA
TERESA, ŻONA JANA
MARIA CZUBASIEWICZ
"MYSZKA", PRZYJACIÓŁKA TERESY
BEATA PALUCH
ELŻBIETA
DANUTA KOWALSKA
AKTORKA MARZENA
MARIA KLEJDYSZ
BIBLIOTEKARKA OLGA NOWAK
AGNIESZKA JASIŃSKA
JOLA, DZIEWCZYNA CHCĄCA ZAGRAĆ W FILMIE
MONIKA KAZIMIERSKA
MARZENA MANTESKA
KASIA, CÓRKA TERESY I JANA
SYLWIA WYSOCKA
ASYSTENTKA JANA
ZOFIA RAJFER
TANCERKA NA PLANIE
CZESŁAWA RAJFER
TANCERKA NA PLANIE
JERZY TRELA
JAN
EDWARD ŻENTARA
REŻYSER
PIOTR MACHALICA
AKTOR
MARIUSZ GORCZYŃSKI
PIJACZEK
JÓZEF JAWORSKI
PIJAK BIJĄCY JANA
GUSTAW LUTKIEWICZ
KIEROWNIK PRODUKCJI KOSTEK
TOMASZ MARZECKI
KIEROWNIK PLANU
ANDRZEJ MROWIEC
LEKARZ PSYCHIATRA
ARKADIUSZ ORŁOWSKI
REKWIZYTOR
JANUSZ PALUSZKIEWICZ
JÓZEF, OJCIEC MAŃKA
RYSZARD PIETRUSKI
KIEROWNIK PRODUKCJI PELIKAN
RYSZARD RONCZEWSKI
MICHAŁ SZWEJLICH
MĘŻCZYZNA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM
ANDRZEJ SZENAJCH
SYLWESTER PRZEDWOJEWSKI
AKTOR
TADEUSZ WŁUDARSKI
MANIEK, MIESZKANIEC DOMU, W KTÓRY POWSTAWAŁ FILM